Episode 19
Mange tror, at det kræver en helt ny hjemmeside at få et nyt udtryk, men det er langt fra altid nødvendigt. Hvis din nuværende hjemmeside fungerer godt, men bare trænger til en visuel opdatering, kan et redesign være løsningen. Det er både hurtigere, billigere – og det er måske noget, du selv kan gøre.
Et redesign handler nemlig ikke om at starte forfra, men om at justere på det, du allerede har. Det kan sammenlignes med at sy en brugt herreskjorte om til en smart damebluse eller male en gammel kommode. Kernen er den samme, men udtrykket bliver nyt.
Genbrug det eksisterende – og giv det nyt liv
Et redesign fokuserer på at bevare strukturen og indholdet på din hjemmeside og i stedet opdatere det visuelle udtryk. Det kan være alt fra små justeringer til lidt større ændringer. Nogle af de nemmeste og mest effektfulde ting at ændre er:
- Skrifttyper (og størrelser)
- Farvepalette – fx baggrundsfarve, knapper og links
- Former – runde vs. kantede hjørner
- Bredden på indholdsområdet
- Sidehoved og sidefod
- Den generelle skabelon på undersider
Bruger du en betalt sidebygger som Elementor eller Divi, eller har du et blok-baseret tema, er det ofte nemt at foretage ændringer i layout og struktur. Til gengæld kræver et temaskift betydeligt mere arbejde og er sjældent noget, man bør kaste sig ud i som en del af et redesign med fokus på genbrug. Da et temaskift kan ofte betragtes som en helt ny hjemmeside.
De 3 F’er – Former, Farver og Fonte
Et godt sted at starte er med de grundlæggende designelementer – dem, du ser overalt på din hjemmeside, nemlig de 3 F’er; former, farver og fonte (skrifttyper).
For at ændre på de 3 F’er skal du først afklare, hvad der skal udskiftes og til hvad.
Her kan fx Canva eller Adobe Color være til en hjælp. Prøv at google font paring for inspiration til skrifttyper, som passer sammen.
Former
Du kan nemt ændre udtrykket ved at justere former. Skal knapper have runde hjørner i stedet for skarpe? Skal billeder beskæres anderledes eller have asymmetriske former?
Hvis din hjemmeside bruger farvede sektioner til at adskille indhold, kan du ændre overgangen mellem dem – fx fra bølger til lige linjer – for at opnå en ny visuel stil.
Farver
Farver har stor betydning for, hvordan din hjemmeside opleves. Ved at ændre farven på baggrunde, knapper, links og overskrifter, ændrer du hjemmesidens udtryk.
Vil du beholde dine nuværende brandfarver, så prøv at bruge dem anderledes – fx ved at lade en ny farve dominere i overskrifter og knapper. Husk at tænke på kontraster, så teksten stadig er let at læse.
Fonte (skrifttyper)
Bare ét skift af skrifttype kan gøre en stor forskel. Du behøver ikke ændre både brødtekst og overskrifter – ofte vil en ny skrifttype til overskriften være nok til at skabe andet udtryk.
Bredden på indholdsområdet – en lille ændring med stor effekt
Noget så simpelt som bredden af indholdsområdet på dine sider kan også gøre en stor forskel for oplevelsen af din hjemmeside. Hvis dit indhold fylder meget lidt i midten af skærmen, kan det føles klemt og gammeldags – især på store skærme, som mange bruger i dag.
Ved at øge bredden får du mere luft og et mere moderne layout. Omvendt kan en smallere bredde give en mere fokuseret og elegant oplevelse, især hvis du arbejder med meget tekst. Her skal du huske på læsevenligheden, så man ikke får fornemmelsen af at sidde til en tenniskamp, når man læser teksten. Altså at man skal dreje hovedet for at kunne læse dine tekster.
I mange temaer og sidebyggere kan du justere dette under layout- eller sektionindstillinger. Sørg for, at du holder et ensartet udtryk på alle sider på din hjemmeside, så det visuelle udtryk hænger sammen.
Justér rammen – sidehoved og sidefod
Du kan også ændre din hjemmesides “ramme” – altså sidehoved og sidefod – for at få den giver fornemmelsen af en ny hjemmeside.
Forslag til ændringer:
- Skift baggrundsfarve på sidehoved og/eller sidefod
- Tilpas linkfarver i menuen
- Flyt logoet
- Gør menuen “sticky”, så den følger med, når man scroller
- Tilføj eller fjern rækker med indhold i sidehoved eller sidefod
- Ændr facon på ikoner, fx til sociale medier
- Tilføj små detaljer som ikoner ved tekst, fx kontaktinfo
- Alt sammen små ændringer her kan give en følelse af en helt ny hjemmeside – uden at du behøver ændre på dit indhold.
- Sæt designet op centralt – så er fremtidige ændringer nemme
Hvis du vil gøre fremtidige justeringer nemmere, bør du sætte dine indstillinger centralt. Det gælder skrifttyper, farver og former – alt det, der kan styres fra dit tema eller sidebygger.
Hvis du tidligere har sat farver og skrifttyper manuelt hver gang, du oprettede en sektion eller knap, er det nu et godt tidspunkt at rydde op og få sat det op ét sted. Det gør fremtidige rettelser og tilpasninger meget nemmere og du vil kunne spare en del tid.
Husk din målgruppe
Det vigtigste, når du redesigner, er ikke nødvendigvis, hvad du selv synes er pænt – men hvad der tiltrækker for din målgruppe. Et nyt design skal ikke bare være nyere eller mere moderne. Det skal være bedre for dine besøgende. Mere læsbart, mere brugervenligt og mere indbydende.
Et redesign er en oplagt mulighed for at trække flere kunder til, hvis du gør det med omtanke. Og så behøver det hverken være dyrt eller svært.
Afslutning
I denne episode af Tips til WordPress og din hjemmeside har vi været igennem hvilke konkrete ting du kan gøre på din hjemmeside for at redesigne.
- Du kan ændre på skrifttyper (og størrelser)
- Skifte eller justere din farvepalette, dvs. baggrundsfarve, knapper og links
- Ændre former på fx billeder og knapper
- Ændre bredden på indholdsområdet for et mere moderne eller læsevenligt design
- Du har fået ideer til at ændre på rammen, altså sidehoved og sidefod, hvor der faktisk er ret mange ting, som du kan ændre.
- Til sidst mindede jeg om, at du skal have fokus på din målgruppe når du arbejder. Det er dem der i sidste ende vælger, om de vil handle hos dig eller en konkurrent.
Links nævnt i denne episode
Eksempel på at sammensætte skrifttyper hos Canva og hos Google Fonts
Andre relevante links
Hent en Værktøjskasse til WordPress den indeholder listen over de plugins, som jeg selv bruger og anbefaler.
Værktøjer, som jeg anbefaler
Bemærk linksne er sponsoreret, det betyder, at jeg tjener en lille skilling, hvis du klikker på linket og køber.
Elementor pro sidebyggerplugin
Astra pro fleksibelt tema
MemberPress medlemskabsplugin
Membership Academy, stedet for medlemskabsejere.
Emotionelle Kundetyper® du kan starte med at købe deres håndbog, for en nem introduktion til systemet.