Episode 12

Kan din hjemmeside findes på Google?

I denne episode skal du høre om, hvordan du kan blive fundet på Google, også kaldet SEO eller søgemaskineoptimering.

Hvad er søgeord og hvordan finder du dem?

SEO eller søgemaskineoptimering er den metode man bruger for at blive fundet på Google. En stor del af SEO laver du på din egen hjemmeside. Der findes flere enkle greb, du kan bruge på din hjemmeside for at hjælpe den med at blive fundet på Google.

Inden vi går rigtig i gang, skal vi lige have et begreb på plads: Søgeord, søgeordsfrase og søgeordssætning. Det er forskellige udtryk for det samme. Et søgeord er det, der bliver søgt efter på Google. Hvis du tænker på, hvad du selv skriver i en søgemaskine, for eksempel “Hvordan laver man en hjemmeside?”, så er det din søgeordssætning. Oftest er det nemmest at få gode resultater, hvis du arbejder med søgeordssætninger.

Når du skal finde dine søgeord, skal du spørge dig selv: Hvad ville mine kunder søge efter?

Mange laver den fejl, at de tilpasser deres tekster ud fra, hvad de selv mener, folk vil søge efter, i stedet for at undersøge, hvad de rent faktisk søger efter. Hvis du ikke ved det, kan du for eksempel spørge dine kunder.

Alternativt findes der forskellige værktøjer, hvor du kan se, hvilke søgeord og søgeordsfraser der bliver søgt på. Et af de værktøjer hedder Ubersuggest. Du kan også bruge værktøjet Google Trends. Fordelen ved at bruge disse værktøjer er, at du kan få en idé om, hvor mange der søger efter de forskellige søgeord og søgeordssætninger.

Vær opmærksom på at du kan blive overrasket over, at der måske slet ikke er nogen, der søger efter det eller de ord som du vil arbejde med og derfor skal du vælge noget andet. Pas også på, at du ikke falder i den såkaldte nørdefælde ved at vælge søgeord, som dine kunder måske ikke bruger. For eksempel kan det være, at du er revisor, men dine kunder kalder det også for bogholder, regnskabsassistent, regnskabsdame eller noget helt tredje. Hvis du skal findes, er det derfor vigtigt at finde ud af, hvad dine kunder kalder det, du laver, og inkludere det i dine søgeord. Og det er uanset om det måske ikke er helt fagligt korrekt.

Omvendt kan nogle søgeordssætninger være for brede, hvilket betyder, at der er rigtig mange, der søger på dem, og dermed er der stor konkurrence på ordene. Hvad der er mange og for mange, kan jeg desværre ikke give en fornuftig forklaring på. Det afhænger af din branche og de specifikke ord som du har valgt. Det er værd at huske, at hvis du vælger et ord som fx “service”, der også findes på engelsk, vil du opleve en kæmpe stor konkurrence, fordi ordet også er engelsk.

For at lave den bedst mulige søgemaskineoptimering, så skal du huske, at du kun må bruge en søgeordssætning eller søgeord én gang på din hjemmeside. Hvis du har brugt søgeordet “sikkerhed” på en side på din hjemmeside, kan du ikke bruge det på en anden side. Det kan virke som et stort arbejde at finde de unikke søgeord og søgeordssætninger. Det er det også, men det er det hele værd, hvis det kan hjælpe dig til at blive fundet på Google.

Sådan søgeordsoptimerer du en side på din hjemmeside

At optimere en side handler også om at være god til at kommunikere. Helt basis, skal du huske på denne tommelfingerregel.

1 side eller indlæg omhandler 1 emne.

Vil du gerne skrive om flere ting, så kan du skrive flere indlæg. Den menneskelige hjerne vil helst kun koncentrere sig om en ting ad gangen, og det kan du udnytte ved kun at skrive om et emne.

Lad os tage udgangspunkt i et blogindlæg. For at lave det perfekte søgemaskineoptimerede indlæg, skal du starte med at vælge et unikt søgeord eller sætning.

Når vi kigger på en side på en hjemmeside, har vi først titlen, altså overskriften. Denne overskrift skal indeholde dit søgeord eller søgeordssætning. Derudover skal søgeordet også være i URL’en til siden.

Selve indholdet skal være på mindst 300 relevante ord. Google er glad for tekst, men hvis du ikke kan skrive 300 ord, så skriv hellere 250 relevante ord end 350 ord, som ingen gider at læse. Teksten skal være unik og ikke kunne findes andre steder på nettet. Hvis den kan det, bliver det kaldt for duplicate content. Duplicate content bliver straffet af Google, dvs. Det går ud over din rangering.

Første afsnit på din side skal indeholde dit søgeord og gerne så langt fremme som muligt.

Det er også en god ide at dele teksten op med underoverskrifter, hvor søgeordet gerne må indgå, og sørg for, at indholdet hænger sammen med titlen.

Det er vigtigt, at du undgår at lave såkaldt søgeordsspam, dvs. du bruger dit søgeord for mange gange i teksten. I stedet skal du bruge det med en frekvens på 2-5%. Det lyder som noget af en opgave at holde styr på, men det kan et seo-plugin hjælpe dig med.

Links

Links er også vigtige for SEO. Internettet fungerer bedst, når sider er forbundet med hinanden via links. Faktisk er det sådan at ingen side må være den sidste. Det skal forstås som at ingen side må være en blindgyde uden mulighed for at komme videre til en anden side. Det kan du gøre ved at have både interne og eksterne links på din side eller indlæg. Interne links henviser til andre sider på din hjemmeside, mens eksterne links fører væk fra din hjemmeside. Især de eksterne links, skal du selvfølgelig kun have, hvis det er relevant. En relevant henvisning kunne være til en rapport eller undersøgelse, som du omtaler eller en forhandler af et produkt. Faktisk er det således, at når du har både et internt link og et eksternt link på en side, så gør det noget godt for din søgemaskineoptimering.

De bedste links er dog dem, der linker over til din hjemmeside. Og allerhelst uden at du har betalt for dem, dvs. det ikke er annoncer, som du selv har betalt for på fx de sociale medier eller Google.

Andre virksomheder, der linker til dig, er det allerbedste, men da det kan være svært at få de links. I stedet kan du starte med, at du for eksempel deler et blogindlæg på de sociale medier. Det tæller ikke lige så højt, men det er bedre end ingenting. Du har også prøve at se om du kan blive gæsteblogger på andres hjemmesider. Det vil give links til din hjemmeside.

Jeg vil anbefale, at du undgår de såkaldte linkfarme, da de trækker ned i din placering på Google. Det kan være fristende men lad være.

Billeder

Du har sikkert hørt at et billede, siger mere end 1000 ord. Det gælder næsten også når vi taler søgemaskineoptimering. Dvs. du skal have billeder på din hjemmeside. Der er bare lige et lille men og det er at Google og de øvrige søgemaskiner ser heller ikke din hjemmeside på samme måde som du gør. De læser inde i koderne. Det vil sige, at når det kommer til billeder, skal der noget særligt til for at de tæller med i din søgemaskineoptimering.

Fordi søgemaskinerne ikke kan se selve billedet, må du under ingen omstændigheder skrive tekst på selve billedet i fx Canva. Det kan søgemaskinen ikke læse. Hvis du har brug for at have tekst på et billede, skal det være en rigtig tekst, som du lægger på, inde på din hjemmeside.

Da søgemaskinerne ikke kan læse billeder, kræver det lidt krumspring at seo-optimere et billede. Faktisk skal du starte allerede ved filnavnet på billedet. Det bør indeholde søgeordet. Det næste du skal gøre, er at oprette en såkaldt alt-tekst, eller alternative-tekst. I den kan du skrive en lille tekst, hvor dit søgeord indgår.

Derudover kan du give billedet en “Title” med søgeordet og hvis du virkelig vil give den gas med optimering, skal du også skrive en billedtekst. En billedtekst er den du ser under et billede. Det er de færreste, der ønsker at have det, da det ofte ikke er pænt. Er du usikker på, hvad jeg mener, så svarer det til billedtekster, som du måske kender fra bøger og aviser. Det er nemt at tilføje alle de forskellige tekster til et billede i WordPress. Det gør du på det enkelte billede i mediebiblioteket.

En anden ting, som du skal huske når vi taler om billeder og søgemaskineoptimering er at dine billeder skal ikke være kæmpe store. Dvs. lad være med at størrelsen er meget større end det billedet skal bruges til. Eksempel, et billede skal fylde ca 1/3 af skærmens bredde på en computer. Så behøver det ikke at være bredere end 640px. En fuld skærm er nemlig 1920 px. Det næste er det man kan kalde tyngden, altså hvor mange KB et billede fylder? Fordi et billede må ikke fylde GB. Det må højst fylde KB og det er så få som overhovedet muligt. Jo hurtigere din side bliver indlæst, jo bedre er det for din søgemaskineoptimering.

En ekstra pointe

Der er også en et lille ekstra plus ved at din hjemmeside er hurtig. Den bliver faktisk grønnere rent miljømæssigt, fordi jo mere jo længere tid det tager for din side at blive indlæst, jo mere strøm bruger du! Det er der ikke ret mange, der er klar over.

Der er andre ting, som du kan gøre vedrørende hastighed, men det vil jeg ikke komme ind på her.

Seo plugins

Det kan virke som en stor opgave at skulle huske alle de ting, derfor kan det være en rigtig god ide at bruge et SEO-plugin. I øjeblikket er Yoast SEO og Rank Math to af de mest populære plugins, som findes i både gratis og betalte versioner. De kan hjælpe dig med at holde styr på SEO-reglerne, så dine tekster bliver fundet af Google. Begge plugins kan du hente direkte via dit kontrolpanel under Plugins. De fleste kan nøjes med gratis-udgaven. Husk kun at hente et af dem!

Begge plugins kan hjælpe med seo titlen og metabeskrivelsen, altså den tekst som du ser inde i Google og som skal få folk til at klikke sig ind på din hjemmeside.

Opret en Google Business Profile

En sidste ting, som jeg vil anbefale, at du gør, er at du opretter dig på Google Business Profile. Hvis du er usikker på, hvad Google Business Profile er, så tænk på når du fx laver en lokal søgning, så kommer et kort med små nåle på, hvor man kan se, hvor virksomhederne ligger. De virksomheder som du ser, er alle oprettet med en Google Business Profile. Som en sidebemærkning, så giver en profil dig også mulighed for at indsamle anbefalinger og det er også med til at forbedre dine visninger på Google. Prisen for en Google Business Profile er ingenting. Det er gratis at oprette og benytte.

Der er mange andre ting, der skal tages i betragtning, når du arbejder med søgemaskineoptimering. Vi kan desværre ikke nå dem alle sammen i denne episode, men det vil jeg vende tilbage til en anden gang.

Opsummering

I dette afsnit har vi gennemgået SEO eller søgemaskineoptimering. Ideen med det er om at forbedre din hjemmesides synlighed på Google gennem nogle nøje udvalgte teknikker. Først og fremmest skal du identificere relevante søgeord, som dine potentielle kunder vil bruge, og disse bør undersøges grundigt via værktøjer som Ubersuggest og Google Trends. Det er vigtigt at du undgår fagtermer, som kunderne måske ikke kender, og i stedet bruge deres egne ord.

Når du optimerer en side eller et blogindlæg, skal du sikre, at søgeordet fremgår i både webadressen, titlen og det første afsnit. Brug underoverskrifter og del indholdet op i letlæselige afsnit, mens du jævnt fordeler søgeordet i hele indlægge – dog uden at spamme.

Links er vigtige for at skabe forbindelse mellem sider, både internt på din egen hjemmeside, men også med andre sider på internettet.

Husk når det kommer til billeder, så skal de også optimeres med relevante filnavne, alt-tekst og titler, og deres størrelse skal holdes nede for hurtig indlæsning.

Brug af SEO-plugins som fx Yoast SEO eller Rank Math kan hjælpe med at sikre, at alle SEO-regler overholdes.

Og til sidst kan en Google Business Profile forbedre din synlighed yderligere, især for lokale søgninger.

Links nævnt i denne episode

Ubersuggest

Google Trends

Yoast Seo

Rank Math

Google Business Profile

Andre relevante links

Hent en Værktøjskasse til WordPress den indeholder listen over de plugins, som jeg selv bruger og anbefaler.

Tilmeld dig den månedlige spørgetime

Tjekliste til WordPress

Ordliste om WordPress