Sådan fejlfinder du på din hjemmeside 

Episode 18

Måske har du oplevet det, der står pludselig en underlig linje kode øverst på din hjemmeside, eller måske virker din kontaktformular pludselig ikke længere. Eller du kan slet ikke komme i forbindelse med kontrolpanelet. Der kommer en fejl. 

Det er netop den type fejl, som denne episode omhandler. Jeg kommer også ind på, hvordan du kan løse fejlene og ikke mindst, hvordan du kan minimere risikoen for at de opstår igen. Det er nemlig desværre ikke muligt 100 % at undgå fejl på din hjemmeside, men det er nemmere at undgå dem end man umiddelbart skulle tro. 

At finde og løse fejl kan være tidskrævende og man skal ofte være lidt af en detektiv for at finde fejlen.  

2 overordnede typer fejl 

Der er fejl, som du selv kan rette og fejl, hvor du skal kontakte dit webhotel, hvis du ikke er den store teknik-specialist. 

Alle fejl, der begynder med 500 er oftest en eller anden form for forbindelsesfejl på webserveren. Dvs. du skal have fat i webhotellet. Det kan også betyde, at du mangler hukommelse for, at din hjemmeside kan vises. Hvis du kontakter supporten hos webhotellet, vil de kunne vejlede dig. Du skal være opmærksom på, at det kan være, at du skal opgradere dit webhotel enten fordi din hjemmeside er for stor eller du har for mange besøgende i forhold til størrelsen på dit webhotel. Hvis din hjemmeside er for stor, vil jeg anbefale, at du starter med at kigge på størrelsen af dine billeder, altså hvor mange KB eller måske MB de fylder. Måske kan de komprimeres. 

Der findes også midlertidige fejl, der kommer, hvis webserveren er nede et øjeblik. De begynder også med 500. Det eneste du kan gøre her er, at du skifter webhotel til et mere stabilt, men langt de fleste webhoteller har i dag ca. 99% oppetid. Det betyder at i 99% af tiden kører deres webservere stabilt. Så det er ikke sikkert, at det giver mening at skifte webhotel. 

Du kan også opleve at få en 403 Forbidden Access. Den kommer ofte, når der er en linje i .htaccess filen, som fejler. Det er en fil, der ligger på webserveren og indeholder forskellige kommandoer til webserveren. Hvis du ikke er tryg ved at arbejde i den, spørg dit webhotel eller en der ved mere om WordPress hjemmesider end du gør. Du er velkommen til at kontakte mig, for hjælp.

Den næste fejl er 404. Den er svær at undgå. Til gengæld er den meget nem at afhjælpe. Den type fejl kommer, når du klikker på et link og siden som du skulle over på, ikke findes. Du har formentlig selv prøvet det flere gange på nettet. Der er 2 ting, jeg vil anbefale, at du kan benytte til løse og mindste risikoen at fejlen opstår. Du kan bruge pluginnet Broken Link Checker til at undersøge, om du på nuværende tidspunkt har links, som ikke virker. Bemærk det er et plugin, som har bruger mange ressourcer, derfor vil jeg anbefale, at du lader det køre et døgns tid og retter de fejl der er og deaktiverer det igen. Denne arbejdsgang kan du gentage fx en gang om måneden.  

Hvis du retter i en sides eller et indlægs titel ændres sidens korttitel, altså url ofte. Det betyder, at hvis der linkes til den oprindelige titel, vil den besøgende få en 404-fejl. Her kan pluginnet Redirection kunne hjælpe, da det automatisk opsætter en viderestilling fra den oprindelige url til den nye. Bruger du den betalte udgave af Yoast, er funktionen indbygget. 

Det var to plugins til at forebygge, men som jeg nævnte, kan man ikke altid undgå at fejl 404 opstår. Derfor skal du have en god fejlside. Den er indbygget i dit tema. Har du en pro sidebygger, et pro-tema eller bruger et blok-tema, kan du oftest selv bygge fejlsiden, som du ønsker det. Husk at fortælle brugeren, hvad der er sket – altså at siden ikke findes – og giv vedkommende forskellige muligheder for at komme videre, fx via en søgefunktion, link til forsiden og links til de oftest besøgte sider på din hjemmeside. 

Det var nogle af de fejl, som du kan opleve som hjemmesideejer. De næste er dem man oftest oplever i sit daglige arbejde med sin WordPress hjemmeside. 

Find og ret fejl 

Når jeg skal hjælpe andre med at fejlfinde, stiller jeg altid 2 spørgsmål.  

Det første; er din hjemmeside opdateret? Det er nemlig utroligt, hvor mange fejl, der forsvinder ved opdatering. Hvis alt er opdateret, kan du undersøge, om der er nogle automatiske opdateringer som har kørt – måske skal du rulle en af dem tilbage. Med at rulle tilbage mener jeg, at du henter en tidligere version og aktiverer den. Der findes pluginnet WP Rollback. Med det kan du uden problemer rulle plugins tilbage og så prøve at opdatere igen. 

Det andet spørgsmål er, hvad var det sidste du gjorde inden fejlen opstod? Grunden til, at jeg stiller dette spørgsmål, er at det gør fejlfindingen nemmere. Måske har du hentet et nyt plugin og pludselig opstår en fejl. Dvs. fejlen kan formentlig rettes ved at deaktivere pluginnet igen. Så kan du enten finde et alternativ eller begynde at undersøge, hvorfor pluginnet ikke virker. Måske er det ikke kompatibelt med din version af WordPress eller måske bruger du en gammel version af php på webserveren.  

Men du kan selvfølgelig også have gjort andre ting, eller intet. Fejl opstår ind i mellem ud af det blå, og så er det at du skal i gang med et detektivarbejde.  

Du kan komme til at opleve nogle af følgende fejl. 

Plugin konflikt; det sker ofte, hvis du har to plugins, der forsøger at udføre den samme funktion (f.eks. to cache-plugins), kan de komme i konflikt og forårsage fejl. 

Som jeg nævnte, er kan det skyldes at pluginnet ikke er kompatibelt med WordPress, men det kan også være et problem mellem dit tema og pluginnet. Dvs. tema og plugin konflikter. Hvis det er tilfældet, skal du deaktivere pluginnet og finde et andet. 

I sjældnere tilfælde er der tale om dårligt kodede plugins. Nogle plugins er ikke kodet efter WordPress standarder, hvilket kan føre til fejl. Hvis du henter dine plugins fra Plugins via din hjemmeside, er det yderst sjældent, at dette er årsagen til problemer. 

Hvis fejlen viser sig som nogle kodelinjer, der ligger sig øverst på siderne, så kan du faktisk hente oplysninger derfra, selvom du ikke forstår, hvad koden er. Kigger du nøje efter kan du ofte se navnet på pluginnet der fejler. Når du har gennemskuet det, kan du deaktivere det og se om fejlen forsvinder. Er det et plugin, som du ikke kan undvære, vil jeg anbefale, at du aktiverer det igen og ruller tilbage til en tidligere version. 

Hvis du er kommet i den situation, at du ikke kan få kontakt til din hjemmeside, fx efter en opdatering, skal du via webhotellet. Ofte er det igen et plugin, som er skyld i det. I mappen WP-content ligger bl.a. mappen Plugins. I den ligger mapper, hver med et plugin i. For at deaktivere et plugin, skal du blot omdøbe mappen og gemme. Nu burde du kunne logge ind. Gå tilbage til webhotellet og omdøb mappen tilbage til det originale navn. Nu kan du se pluginnet under Plugin og det er deaktiveret. Rul en tidligere version tilbage inden du aktiverer og se om alt virker. Så kan du igen forsøge at opdatere. Måske er det forfra med at omdøbe mapper eller at det hele virker. 

Måske er du ikke klar over, hvilket plugin der er skyld i problemet. I det tilfælde er det hele mappen Plugins du skal omdøbe til fx plugins_old. Nu er det meget, meget vigtigt at du opretter en ny – tom – mappe med navnet Plugins. Der SKAL nemlig være en mappe som hedder Plugins, ellers melder WordPress fejl. Stavningen med store og små bogstaver skal være nøjagtig det samme som den oprindelige mappe. 

Når du er logget ind igen, kan du slette den nye mappe og omdøbe den originale tilbage til Plugins.  

Det nemmeste er nu at hente en backup ind. Alternativt skal du i gang med at aktivere dine plugins et ad gangen, mens du krydser fingre for, at alt går som det skal. 

Du bør have mindst 1 backup, enten en fra dit webhotel, som de forhåbentlig tager hver nat eller en som du selv tager. På den måde er det nemt at hente en backup i et tilfælde som dette. Hvis du har begge, er du dobbelt beskyttet. 

Hvis det ikke virker at deaktivere alle plugins og du stadig har en fejl, kan du prøve at skifte tema. Vælg et standardtema fx Twenty Twentyfive. Dem der hedder noget med Twenty Twenty er udviklet af WordPress og er yderst stabile. Når du har skiftet tema, kan du igen aktivere et plugin ad gangen og se fejlen igen opstår.  

Ja, fejlfinding kan tage lang tid og der er desværre ikke altid en genvej. Der er også fejlfindingsmetoder, som kræver at du i WP-config-filen på webserveren ændrer DEBUG til TRUE. Husk at sætte den til FALSE når du er færdig. Det vil jeg ikke komme mere ind på i denne episode af Tips til WordPress og din hjemmeside, ud over at nævne, at fejllinjer øverst på siden kan ofte fjernes ved at undersøge om DEBUG er sat til FALSE. Er den ikke det, vil den vise fejl også selvom de ikke betyder noget for brugen af din hjemmeside. Det er ikke ualmindeligt med småfejl, der ikke er farlige og ødelægger noget. Dem er der ingen grund til at gøre et stort nummer ud af. 

Hverdagsfejl og hvordan du løser dem 

Der findes store fejl og så fejl der kan opstå, mens du arbejder med din hjemmeside. De store er dem jeg lige har beskrevet. De mindre af dem kan man kalde hverdagsfejl og de er ofte nemme at løse. 

Hvis din sidebygger fejler, kan du som regel finde vejledning i fejlsøgning på sidebyggerens hjemmeside. Den fejlsøgning er målrettet netop den sidebygger, derfor vil det være en god ide at benytte den.  

Oplever du, at du ikke kan se de ændringer, som du laver ude i frontenden? Der er løsningen at tømme cachen. Mange hjemmesider har et cachingplugin installeret og hvis du tømmer cachen, vil du kunne se dine ændringer. Er du i gang med at udvikle en ny hjemmeside, vil jeg fraråde, at du har aktiveret et cachingplugin, da det vil spænde ben for dit arbejde, da du hele tiden skal tømme den for at se dit arbejde. 

En sidste fejl som jeg vil nævne her, er problemer med din kontaktformular. Husk altid at teste den når du sætter den op. Hvis det tyder på, at du har sat den rigtigt op og den ikke vil sende, skal du installere et SMTP-plugin på din hjemmeside. Jeg plejer at anbefale WP Mail SMTP eller Easy WP SMTP. Se nedenfor for links.

Den type plugin sørger for, at der bruges en speciel mailprotokol til at sende mails med. De færreste webhoteller ønsker i dag, at man bruger webserveren til at sende mails. Det belaster den unødigt. På dit webhotel kan du finde de oplysninger, som du skal bruge for at sætte det op. Det er navnet på serveren, portnummeret, og hvilken form for sikkerhed, der skal være. Derudover skal du bruge e-mailadressen og login til din e-mailadresse på webhotellet. Har du ikke en, skal du oprette den. Det er som regel gratis. Spørg supporten på dit webhotel, hvis du er usikker på hvordan. 

Sådan kan du minimere risikoen for fejl på din hjemmeside 

Der skal ikke ret meget til for, at du selv kan minimere risikoen for fejl på din hjemmeside, ud over de ting jeg allerede har nævnt. For det første skal du holde din side opdateret. 

Med det mener jeg, at du mindst en gang om måneden, skal hente de ventende opdateringer af plugins, temaer og WordPress. Når din hjemmeside ikke er opdateret, kan der på sigt opstå fejl, som jeg allerede har nævnt. 

Når der er kommet en stor opdatering til WordPress, Woocommerce og lignede store plugins, der er centrale for din hjemmeside, er det sjældent en god ide at opdatere med det samme. Vent en uges tid, så vil evt. børnesygdomme i koden være rettet. Du kan også oprette et såkaldt staging site – det er en kopi af din hjemmeside. Og så opdatere der først. Der findes plugins til det, hvis dit webhotel ikke tilbyder funktionen. 

For det andet skal du, når du henter et nyt plugin, undersøge 2 ting. Den ene er om det er kompatibelt med din version af WordPress og din sidebygger og evt. store vitale plugins som fx WooCommerce. Den anden er, at du skal sikre, at du ikke allerede har et andet plugin, som løser samme opgave. Det kan nemlig give en konflikt, som viser sig som en fejl. Dvs. lad være med at hente et plugin blot, fordi det er blevet anbefalet.  

Afslutning

I denne episode har jeg været igennem forskellige former for fejl, der kan opstå på din hjemmeside og dit webhotel, hvordan du løser og ikke mindst forebygger dem. 

Husk der findes mange andre typer fejl, men i denne episode, har jeg fortalt om dem jeg oftest støder på. 

Hvis du vil vide mere om fejlfinding, kan du finde det på wpklubben.dk/podcast/episode18. 

Ønsker du ikke selv at dykke ned i filerne på webserveren, kan du altid spørge en professionel om hjælp. Selv løser jeg en del problemer med hjemmesider som pludselig opfører sig underligt. Bare husk, at du vil få spørgsmålet, hvordan er fejlen opstået? Og hvad gjorde du lige inden fejlen opstod? 

Links nævnt i denne episode

Broken Link Checker 

WP Rollback

Redirection 

WP Mail SMTP by WP Forms

Easy WP SMTP

Yoast Premium

Andre relevante links

Hent en Værktøjskasse til WordPress den indeholder listen over de plugins, som jeg selv bruger og anbefaler.

Tjekliste til WordPress

Ordliste om WordPress

Værktøjer, som jeg anbefaler

Bemærk linksne er sponsoreret, det betyder, at jeg tjener en lille skilling, hvis du klikker på linket og køber.

Elementor pro sidebyggerplugin

Astra pro fleksibelt tema

MemberPress medlemskabsplugin

Membership Academy, stedet for medlemskabsejere.

Emotionelle Kundetyper® du kan starte med at købe deres håndbog, for en nem introduktion til systemet.