Derfor skal du huske dine kunder!
Målgrupper og Emotionelle Kundetyper®
Hvorfor målgrupper?
Hvad gør en snak om målgrupper i en podcast om WordPress og hjemmesider?
Når man har en hjemmeside, så er det som regel fordi man gerne vil sælge noget – varer og ydelser. Det betyder, at vi ønsker at få de besøgende på hjemmesiden til at blive til kunder. Hvis du kun laver hjemmesiden som du selv kan lide den, så kan det være begrænset, hvor mange salg du vil få via hjemmesiden, fordi du er IKKE din målgruppe.
Og mener du at du ikke har brug for en målgruppe, da alle kan bruge dit produkt, så husk, hvis du ønsker at sælge til alle, så sælger du til ingen.
Find din målgruppe
En målgruppe er de mennesker som har interesse i det du sælger og for nogle også dig. Uanset om du sælger toiletpapir eller tandbørster som alle kan bruge, er det ikke ensbetydende med at alle vil handle med netop dig og købe dine produkter. Det kan være at dine produkter er for fantasiløse, for dyre, for almindelige eller for eksklusive – alt efter hvem man spørger. Derfor skal du finde netop din målgruppe.
Din målgruppe er den gruppe mennesker, som helt sikkert vil handle med dig. Har du allerede kunder, så kig på dem og find fællesnævnerne. Det er en glimrende målgruppebeskrivelse. Er du nystartet og har du ingen kunder endnu, så se på hvem der kan have interesse for at bruge dit produkt og hvem du kan forestille dig vil købe det.
Det er almindeligt at have flere målgrupper. Start med den der er størst sandsynlighed for, vil handle med dig, hvilket er ensbetydende med størst omsætning.
En målgruppe som kvinder der gerne vil have mere overskud, er ALT for bred og ukonkret. Er det kvinder i hele verden mellem 0-100 år? Er overskud mentalt eller økonomisk eller tid?
I stedet skal du begynde at stille spørgsmål som:
- Hvor bor målgruppen? Hvis du har en fysisk butik uden webshop, er der en geografisk grænse for, hvor langt kunderne vil køre. Er din kommunikation på dansk, er der også en afgrænsning der.
- Hvilket eller hvilke køn henvender du dig til?
- Hvor gamle er din målgruppe? Du må gerne have et interval. Bare sørg for at være realistisk.
- Alt efter hvad du sælger, kan erhverv, boligform, familie, bil osv være relevant
Et eksempel på en målgruppe beskrivelse med udgangspunkt i kvinder der søger overskud, kunne være Danske kvinder i alderen 35-50 år, der selv mener at de arbejder for meget og som ønsker at blive bedre til planlægning af deres tid, så de får mere tid til at være sammen med familien.
Kommuniker til din målgruppe
Nu har vi styr på din målgruppe, så kommer vi til udfordringen. Hvordan og hvor skal du kommunikere med dem?
En måde kunne være at benytte metoden Emotionelle Kundetyper®.
Emotionelle Kundetyper® er en forskningsbaseret segmenterings- og kommunikationsmodel. Metoden er oprindeligt udviklet af phd Sanne Dollerup og sammen med Jannie Ilum Gade driver hun i dag Institut for Kundetyper, hvor der fortsat forskes i hvordan forskellige målgrupper, handler i forskellige situationer.
Kort fortalt, så går det ud på, at man som virksomhed vælger en farve – altså et segment – og så er der en grundig manual i, hvordan man kommunikerer til netop den farve.
Når man overvejende kommunikerer en farve, så vil man fremkalde den farve, eller købshumør, hos målgruppen, og de vil så blive tiltrukket af de varer vi tilbyder.
Emotionelle kundetyper er inddelt i 4 farver rød, gul, blå og grøn. Dem vil jeg fortælle om nu.
Rød
Den første farve er den røde. De er det man kan kalde First movere. Alt de ikke har prøvet før bliver de tiltrukket af. Der skal helst ske noget hele tiden, og de bliver hurtigt utålmodige.
Skal du designe hjemmeside til den røde, skal du tænke utraditionelt. Fx kan navigationen være helt anderledes og uden menu. Måske finder man rundt på siden ved hjælp af små pile. Billeder må gerne overraske men samtidig med at der skal ske noget, må det gerne være æstetisk lækkert at kigge på.
Gul
Den næste kundetype eller farve er de gule. Gule er omsorgsmennesker og meget tillidsfulde. De har flere mentale to-do-lister med alt de skal huske. Nederst på listen er punkterne om dem selv og der når de aldrig ned, fordi de har travlt med at være noget for andre.
Når du skal målrette en hjemmeside til de gule, så tænk på ordet “Hygge” og at de gule køber af dig, hvis de kan lide dig. Dvs. Din om-side skal ikke gemmes, men i stedet ligge som det første menupunkt.
Billeder til den gule kundetype skal udstråle den stemning der er i virksomheden. Portrætbilleder skal vise smilende og imødekommende mennesker. Produktbilleder skal være hyggelige og det samme med stemningsbilleder.
Hvis du selv bygger din hjemmeside, og du ikke synes at du er helt så god som du kunne tænke dig, så er det ok, hvis du har gule som kunder. De tilgiver dig. Du har jo sikkert travlt med så meget andet også.
Blå
Nu er vi nået til den blå kundetype. De er anderledes end de 3 andre farver, der hænger sammen, ved at en trend starter hos de røde, overtages af de gule – og når det er gået fra at være en trend til at være almindeligt, så er de grønne på. De blå står udenfor, da de tænder på eksklusivitet, lækkerhed og store drømme. For en blå ER græsset grønnere ovre på den anden side og de vil gøre alt for at komme derover. De vil gerne have kontrol og effektivitet. Dvs. Det skal være nemt at finde det kunden efterspørger eller søger efter på din hjemmeside.
Som med øvrig blå kommunikation, skal blå billeder se professionelle ud, og derfor tages af en der har forstand på at fotografere. Alt skal udstråle eksklusivitet og stemningsbilleder skal tages i blå omgivelser.
Hvis du vil kommunikere blåt, så glem alt om at din hjemmeside ser hjemmelavet ud. Den skal stå snorlige.
Grøn
Den sidste kundetype er de grønne. De er “last movers” Det der med nye ting, er de ikke friske på. De er jo ingen grund til at ændre på noget der virker. De er også bange eller usikre på alt.
Din hjemmeside skal understrege, at du er eksperten indenfor dit felt og de kan være trygge ved at handle med dig. Tryghed kan du give dem ved at forklare processen og fx gennem trin for trin forklaringer.
Da grønne er skeptiske af natur, skal billeder til dem være realistiske og udstråle hvordan tingene rent faktisk er. Har du en klinik, så kan et stemningsbillede tages i klinikken af dig, mens du arbejder. Det kan give tryghed, hvis man ikke har besøgt dig før.
Vælger du at kommunikere grønt, så har du kunder der bliver hos dig meget længe, for som jeg nævnte, er der ingen grund til at ændre på noget der virker eller man er tilfreds med.
Er det lige som med ugebladshoroskoper?
Hvis du sidder og tænker; Jamen, jeg synes at det hele – eller meget – passer på mig. Er det ligesom med ugebladshoroskoper, det fungerer så længe at man kun læser sin egen?
Til det er svaret nej, det er ikke som ugebladshoroskoper. Alle mennesker har alle 4 kundetyper i sig. Ofte er nogle typer mere fremtrædende end andre. Det der er interessant, er købssituationen. Hvilken farve ønsker du at fremkalde hos dine kunder, når de handler med dig?
Husk når du skal vælge kundetype, så er det vigtigt at du vælger rigtigt. Til det kræver det ofte en kundetypeafklaring der er en samtale med en person der er uddannet i kundetyperne. Det kunne være mig. Jeg har været uddannet siden 2019 og har siden vejledt mange især mindre virksomheder i valget af deres emotionelle kundetype.
Hvornår skal du så bruge kundetyperne i din kommunikation?
Det skal du i al din kommunikation. Når du har valgt kundetype, så er det i valget af i hvilke af billeder du bruger. Hvordan du designer din hjemmeside og skriver dine tekster. Det er uanset om det er på sociale medier, til netværksmøder eller på visitkortet. På kundetyper.dk kan du finde en tekstvalidator, der kan hjælpe dig med at blive bedre til at skrive tekster til kundetyperne. Her under finder du et link til validatoren.
Links nævnt i denne episode
Læs mere om en Kundetypeafklaring
Tekstvalidator (Sponsoreret link)
Kundetypebogen – en kort introduktion (Sponsoreret link)
Kundetypeuddannelsen (Sponsoreret link)