Målgrupper

Når du arbejder med din hjemmeside – og øvrige markedsføring – så er grundlaget for det hele, dine kunder. Indenfor markedsføring bliver kunder også kaldt for målgruppe.

For at få en holdbar virksomhed, skal du have styr på din målgruppe. Mange virksomheder arbejder desværre ud fra en overbevisning om at alle mennesker i hele verden – eller Danmark er deres potentielle kunder.

Desværre er det ikke således. Tværtimod. Når man markedsfører sig til alle, så bliver markedsføringen intetsigende og dine kunder kan ikke relatere sig til dig.

Det skyldes, at ingen produkter er for alle, heller ikke tandbørster eller toiletpapir. Det gælder om at ramme den rette mavefornemmelse hos din målgruppe, for at få dem til at handle med netop dig.

Har du allerede har en virksomhed, eller arbejder i en, har du faktisk let adgang til en masse informationer om de kunder, som du allerede har. Er du nybegynder, så skal du gribe sagen lidt anderledes an:

  • Kig på, hvem der allerede er i dit kundekartotek. Er der nogen fællestræk?
  • Har du installeret Google Analytics på din hjemmeside? Så log på og kig i de forskellige rapporter, som du finder under Målgruppe. Her kan du få en indikation af, hvem der besøger din hjemmeside.
  • På din Facebook-side under indblik, kan du se noget om aldersgruppe og køn. Hvis du prøver at lade som om at du vil booste et opslag, vil du kunne se flere oplysninger. Du behøver ikke at føre boostet ud i livet.
  • Er du helt nystartet og ikke har information om dine kunder, så er skal du prøve at forestille dig, hvem der er din målgruppe, også gerne baseret på markedsdata.

Et eksempel kunne være:

Du har en webshop, der sælger almindelige tandbørster, og ønsker at få et klarere overblik over din målgruppe. Hvis du stiller dig selv følgende (lignende) spørgsmål, vil du helt sikkert blive klogere:

  • Sælger du til hele verden eller kun Danmark?
  • Da du sælger gammeldags tandbørster, hvor mange brugere af elektriske tandbørster vil handle hos dig?
  • Hvilken aldersgruppe har dine kunder? Hvor mange brugere forventer du, der ikke er flyttet hjemmefra, vil købe dine tandbørster? Omvendt, da det er en webshop, kan du formentlig også se bort fra de fleste over en vis alder fra.
  • I en familie, hvem står for de fleste indkøb?
  • Hvem vil købe flest tandbørster (=størst omsætning)? En mor, gerne med flere børn, eller en singlekvinde uden børn?
  • Målgruppens holdninger kan også tages med i betragtning. Hvorfor køber dine kunder tandbørster, som ikke er elektriske? Spild af strøm og ressourcer, bange for at prøve noget nyt?

Altså kunne et tydeligere billede af denne målgruppe være. Kvinder med børn, bosiddende i Danmark. Aldersmæssigt vil hun være mellem 30 og 50 år, og mener at det er strømspild at bruge elektrisk tandbørste.

Når du har været i gang i et stykke tid, kan du tilpasse din målgruppe, så den passer med virkeligheden.

Det er lettere, at markedsføre dine produkter over for din målgruppe, når du kender dem. Du ved, hvordan du skal opbygge din hjemmeside, hvilke farver og sprog du skal bruge og ikke mindst, hvilke medier du i øvrigt skal reklamere på og hvordan.

Det er helt almindeligt at have flere målgrupper, som du kommunikerer til på hver sin måde. Din primære målgruppe vil være dem, der er mest villig til at købe dit produkt og som du derved kan tjene flest penge på.

Husk også at der er forskel på købere og brugere. Målgruppen for bleer er små børn, men det er deres forældre, som er købere, derfor skal markedsføringen rettes mod dem.

Du kan finde flere informationer om målgrupper her Trin 1 i minikurset Kom sikkert i gang med din målgruppe og Introduktionen til Emotionelle Kundetyper®

Ryd op på din hjemmeside
- og få styr på dit kontrolpanel

5 dages online minikursus 2.-6. oktober 2023

Vedligeholder du din egen hjemmeside og er det blevet svært at finde rundt “inde bag ved”?
Så deltag i WP klubbens minikursus og få styr på dit kontrolpanel.

Pris for deltagelse: 0 kr*

*Kurset er for medlemmer af WP klubben.
Du får lige nu 10 dage til 0 kr.
Månedsprisen er herefter 350kr +moms