I denne første lektion i modul 2 kigger vi på din målgruppe, måske har du allerede styr på den, ellers kan du få hjælp til at finde den.
Derudover skal vi se nærmere på Emotionelle Kundetyper® – hvad er det, hvorfor arbejde med dem og hvordan du kan bruge dem.
Hvis du ikke har hentet arbejdsbogen til modul 2, så kan du hente den her.
Hvorfor arbejde med målgrupper?
Hovedårsagen til at vi arbejder med målgrupper er, at vi ikke kan sælge til alle. Det gælder også, hvis du har et produkt som fx tandbørster. Der vil altid være nogen, som foretrækker at handle med dine konkurrenter; det kunne være at dine tandbørster var for kedelige, for almene, for moderne eller at kunden bare ikke kan lide dig.
Når du kender din målgruppe, vil det være lettere at sælge til dem, da du kender dem og deres vaner. På den måde kan din kommunikation blive mere målrettet.
I arbejdsbogen har jeg stillet 6 spørgsmål, som kan hjælpe dig med at finde din målgruppe. Kender du allerede din målgruppe, kan du bruge spørgsmålene til at undersøge om din målgruppe er godt nok beskrevet. En målgruppe som ikke er godt beskrevet eller for vag, er svær at sælge til.
En kort introduktion til Emotionelle Kundetyper®
Emotionelle Kundetyper® er en dansk segmenterings- og kommunikationsmodel, der hjælper virksomheder med at målrette deres kommunikation. Ved hjælp af deres retningslinjer ved du fx hvilke sociale medier de forskellige kundetyper foretrækker og hvordan du skal kommunikere til dem.
Hovedprincippet i Emotionelle Kundetyper® er de 4 kundetyper, som har hver deres farve Rød, Gul, Blå & Grøn. Som virksomhed vælger vi en og kun en farve, som vores kommunikationstrategi.
Alle mennesker har alle 4 farver i sig, det betyder at, selvom du frasorterer nogen, vil du alligevel ramme alle i din målgruppe. Ved at kommunikere fx rent grønt (eller næsten rent grønt), vil målgruppen føle sig mere knyttet til virksomheden og du vil på den måde øge din troværdighed overfor kunderne. De ved altid, hvordan du kommunikerer og hvad de kan forvente af dig.
Hvordan vælges en kundetype?
Ved mindre virksomheder er det ofte relativt let at afdække, hvilken kundetype, der er den optimale. Grunden er, at ejerens primære kundetype meget ofte er den samme som den man gerne vil kommunikere til. På Emotionelle Kundetyper®s hjemmeside kan du tage en test. Bemærk du tilmelder dig deres nyhedsbrev, men de første 5 mails er et minikursus i kundetyperne.
Hvis du ønsker en dybere afklaring, er du velkomme til at kontakte mig
I arbejdsbogen er der 4 ark, der beskriver kundetyperne og indhold på hjemmesider. Det kan også hjælpe dig til at træffe et valg.
Få mere viden om Emotionelle Kundetyper®
Du er altid velkommen til at kontakte mig for mere viden, tilmelde dig deres nyhedsbrev eller købe deres Lommebog. Bemærk linket til Lommebogen er sponsoreret.